Épületek/Lakóépület

Másféle hagyomány – Ház a dióligetben, a Konkrét Stúdió tervezésében

1/51

Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – alaprajz – terv: Konkrét Stúdió
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – metszet – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – metszet – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – metszet – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő –metszet – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – metszet – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – metszet – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
?>
Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
1/51

Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

Másféle hagyomány – Ház a dióligetben, a Konkrét Stúdió tervezésében
Épületek/Lakóépület

Másféle hagyomány – Ház a dióligetben, a Konkrét Stúdió tervezésében

2020.08.31. 17:58
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Somogyi Krisztina

Földrajzi hely:
Üllő

Építészek, alkotók:
Sónicz Péter, Balogh Csaba, Deigner Ágnes, Sirokai Levente, Tatár-Gönczi Orsolya, Konkrét Stúdió

Vélemények:
10

Ház a dióligetben

URL:
Konkrét Stúdió

Tervezés éve:
2018

Építés éve:
2019

Bruttó szintterület:
111 m2

Stáblista

Építészet: Balogh Csaba, Deigner Ágnes, Sirokai Levente, Sónicz Péter, Tatár-Gönczi Orsolya

MÉD:

Ez a ház fekete! – ez a legjellemzőbb, első reakció az Üllőn lévő családi ház láttán. De vajon a lényege is ez?  Somogyi Krisztina kritikája.

Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
3/51
Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

Üllőre, egy családhoz megyek vendégségbe. A tervezőkkel, a Konkrét Stúdió csapatával az utcán, a kapu előtt találkozunk. A fotókon – ami alapján úgy döntöttem, hogy erről a házról kritikát fontos írni – a télvégi, tavasz eleji kopár tájban egy fekete ház látható, behasított mélyedéseiben felizzik a még friss faburkolat. A forma egyszerűnek tűnik, lényegét tekintve akár szokványosnak is mondható: elnyúló, nyeregtetős ház ez. De külső burka egyöntetűen fekete, a falak is a tetőfedésnél alkalmazott szálcement hullámpalával burkoltak. Hogyan, vagy miért ez az építészeti döntés? Sokakat feltehetően ez az egy építészeti gesztus érdekli – mint később megtudom, a vendégségbe érkező nagy család és a barátok is folyton ezt kérdik a tulajdonosoktól – pedig ez a ház sok más szempontból érdekes. A magyar szemnek (főleg vidéken) persze a vakolt felület a természetes, egy ettől markáns módon eltérő eszközhasználat feltűnő. Akkor tehát formabontó ez a ház? A válasz erre nem fekete-fehér, de ennek megértéséhez nem elég a fotókat nézegetni, hanem be kell járni legalább gondolatban a teret és meg kell ismerni keletkezése történetét.

Üllőre a megbeszéltnél hamarabb érkeztem. A Ferihegyi úton egy lélek se járt – talán mert a járvány miatt alacsony a reptér forgalma. Vecsés irányába kell letérni, menni hosszan főúton. Üllőre beérve már egészen lassan haladok. Az út mentén kétoldalt egy valaha érzékelhetően önálló identitással rendelkező település házai sorjáznak, egy mára szétzilált, összekuszált világ épületei. Családi házak lettek volna valaha mind? Az autót leállítva aztán árnyalódik, gazdagodik az elsőre fájdalmas összkép: egy-egy megmaradt, gyönyörű vakolatdíszítés, tornácok és verandák, különleges oszlopfejek és a járdára ráboruló növényzet míves örökséget sejtet. Az autós forgalom, a sebesség fala azonban elzárja és pusztítja is ezt a helyi kultúrát. Helyben kell lenni ahhoz, hogy egy barátságos lakóhely lehetőségeként értelmeződjön ez a településkörnyezet.

Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
23/51
Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

Mint kiderül, a dióligetben lévő Ház lakói számára ez a helyismeret adottság: a család egy évszázada lakik ott, amit a falu öregjei Hatházának neveznek. Mindezt egy helytörténeti könyvből tudom, amelyet a család egyik idősebb tagja írt, és amit a látogatás után ajándékba kaptam. Abban olvasom: „Soha el nem költöztem a szülőházamból, mégis négy címen laktam életemben. Hívták ezt Felső-Ország útnak, Ország útnak, aztán Vöröshadsereg útnak, most Pesti út a neve." Milyen sűrű jelentést hordoz a sokszori névváltozás... A helytörténetnek, mint szellemi kontextusnak a hangsúlyozása ennél a háznál azonban váratlan: elsőre természetesebb adottság, hogy ez a ház nincsen benne az utcaképben, jelenlétéből a település életében semmi sem látható, sejthető. A telek családi örökség: az utcára merőlegesen épített, rossz állapotú, de szép adottságú, századfordulós házat ma bérlők lakják. A fiatalok egy hosszú nyélen besétálva, a telek, hátsó, hajdani gyümölcsösében, a dióligetben építkeztek maguknak.

A téli-tavasz eleji fotókhoz képest a látvány egészen máshogyan megélhető a helyszínen: a júliusi eső után még minden harsány zöld (ez az azóta készült fotókon kissé megfakult). Ebben az erőteljes vegetációban a ház sokkal puhább, egészen természetes, barátságos. Talán a hullámpala az oka a felület lágy érzetének: a szem eljátszik a mélységélességgel, a fényállapotok függvényében különböző mintázatokként érzékelni az amúgy homogén anyagot. A ma még fénylő, pontosan kiosztott szegecselések is kettősségként érzékelhetők, így hol az épület ipari karakterét erősítik az anyagnak, hol díszítőelemként vannak jelen. Ez a kettősség – az ipari jelleg és a mívesség – annak ellenére végig jellemző az épület bejárása során, hogy hamar kiderül, ez a ház jól belakható, arányos, kifejezetten barátságos és szerethető otthon lett.

Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
27/51
Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

A ház külső megjelenését – a már említett anyaghasználat mellett – a két homlokzatot is domináló beharapás alakítja. Ezeknek vörösfenyő bélelése mintha a belső világ meleg hangulatát vetítené előre. Ez a két térrész különböző karakterű, használatú és hatásvilágú. A kert irányába jelentős mélységű és méretű terasz fordul, amely mögött eltűnik a nappali és az azzal összeköttetésben, de térileg mégis kissé szeparáltam, befordulva szerkesztett konyha. Nyári időszakban a magasról érkező fény elől teljesen leárnyékolt ez a mély terasz, télen beszökik alá a fény, ami a ház klímája és a belső tér intimitásának a megőrzése szempontjából is nagyon jól működik.

A másik beugró az oldalhomlokzaton található, a főbejárat mellett. Ezt az oldalhomlokzatot a konyha hosszú és keskeny ablaka és a bejárat védett térrésze alkotja. Utóbbi a fával bélelt, paddal belakott rész, tulajdonképpen tornác átirat, olyan fedett-nyitott tér, ami igen jól használható. Ezen a homlokzaton figyelhető meg jól a kompozíció finom aszimmetriája, a 15 x 12-es gerinc, ami a belső térrendezésnél kap értelmet.

Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
2/51
Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

A hátsó homlokzatot a mögötte lévő kisebb, személyesebb terekből adódó nyílások ritmizálják: egy fürdőszoba-kapcsolatos szülői háló, két gyerekszoba, és köztük egy nagyobb fürdőszoba. E hátsó telekrész mögött, a kerítésen túl kinyílik a tér egy lápos, végtelennek tűnő mező irányába. Csendes háborítatlan, idilli tájnak tűnik: pedig a mező túloldalán ott a vasút, mögötte a gyorsforgalmi út, felette forgalmas légifolyosó. Nincs itt nagy zaj? Ettől a tulajdonosok is tartottak, ezért a telek zajterhelését a helyszínen tesztelték mielőtt az építkezés mellett döntöttek. És bár a kertben (biztosan) hallani, amikor leszálláshoz készülődik egy gép vagy Szeged felé elhúz a vonat, de a szobákban ez már egyáltalán nem zavaró. Ez az épület mögötti terület azonban lehet hogy átalakul, a település fejlesztése során egy hátsó út kialakítása már felmerült, ami ma ugyan még bizonytalan, de a tervezés során szempontként már alakította a homlokzatokat.

Az épület homogén megjelenése szempontjából karakteres döntés az ereszek, ereszcsatornák hiánya: ez az építés alatt adott is beszélgetésre okot a házat építő fiatal tulajdonos – végzettségét tekintve építőmérnök – és gyakorlott ács apósa között. A pontos, kézműves építés, a télen, kemény körülmények között végzett munka és közben a tervezőkkel, különösen Sónicz Péterrel folytatott folyamatos kommunikáció eredménye számos csomópont finomodása. Az egyneműségre való törekvésben esztétikai szándék és funkcionális okok egyaránt meghúzódnak: az eredetileg tetőfedésként alkalmazott hullámpala vízvezető képességei egyértelműek, falburkolatként való alkalmazása azonban inkább ipari épületek, hangárok, csarnokok esetében bevezetett. Az építészeket sokáig foglalkoztatta a két sík találkozása, csomóponti megoldása, de a legokosabbnak végül a legegyszerűbb megoldás tűnt: nincsenek ereszek, ami a használatban majdnem tökéletesen működik, a lefolyó vízre egyedül a terasznál kell figyelni. A színválasztás pedig az építészek markáns jellegre való törekvése és a termékhez tartozó szűkös színskála kettősének a következménye.

Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
16/51
Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

Az épület összképében fontos hangulati elem az ablakokba ültetett sok növény, a virágkötőként dolgozó másik tulajdonos munkája. Elmondása szerint a legnagyobb nehézség ebben a kérdésben is az önmérséklet, mert a ház terei, ablakai és a kert erőteljesen megmozgatja fantáziáját, kreativitását. Ahogyan a fehér vakolt ház távol esik a fekete hullámpalától, úgy a növényválasztás is más szemléletű: sehol egy muskátli, sehol egy begónia. És mégis, ahogyan a ház formálódását is alakította a kapcsolódás a hagyományos építéshez, úgy a növények elhelyezésében, a természeti környezetről való gondoskodásban is egy megélt, értelmezett kulturális folytonosság lelhető fel.

A ház nappali terében beszélgetve, rákérdezve a folytonosság–rendhagyó jelleg kettősére aztán visszaigazolódik, amit az előzőekben leírtam. Első nekiindulásra az építőmérnök-virágkötő házaspár maga állt neki házat tervezni: saját próbálkozásaik során még hagyományos parasztházként képzelték el otthonukat. Tömörségre, egyszerűségre törekedtek; felmérték, hogy anyagi kereteik szűkösek. A saját igények végigbeszélésének két hozadéka volt. Az egyik, hogy belátták, a mérnöki képesítés a háztervezéshez kevés, egy tehetséges építész szaktudására is szükség van. A Konkrét Stúdiót, Sónicz Péter vezetőtervezőt sok épület megnézése után választották ki: a közös munka végig harmonikusan, kiválóan működött. A másik eredője a tulajdonosok gondolkodásának a programra és a méretekre vonatkozott: 100 négyzetmétert megközelítő, hagyományosan működő épületben határozták meg az elvárásaikat. „A ház annyi legyen amennyi minimum kell. És ne lássunk be a nappaliból a konyhába."

Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
36/51
Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

A tervezők több tervvázlatot készítettek, keresték a parasztház átértelmezésének lehetőségét, így az utcára merőleges telepítést is vizsgálták. A program, a hely, a maximált alapterület illesztése azonban a hagyományos téralakítást kizárta, ekkor indultak új irányokba. A ma 111 nm2 térben a közlekedő csupán 1,5 négyzetmétert foglal el a két gyerekszoba és a köztük lévő fürdő között. Szépségét egy kürtő formájú felső bevilágító adja meg. A térszervezés logikája tiszta: a bejárat a tetőgerinc síkjában van, egyik irányba privát terek, másik oldalra a közös használatú terek találhatók. A bejárathoz közel, egy belső fa dobozban mosdó és tárolóhelyiség nyílik a bejárati zónából, a doboz másik oldalán a konyha és a kamra található. A konyha tehát a belső térben „L" alakban elforduló, önmagában álló, de mind a teraszhoz, mind a nappalihoz csatlakozó térrész.

Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
40/51
Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

A lakás bútorozásában, a belső tér anyaghasználatában a homlokzatnál említett kettősség ismét megjelenik: vintage tárgyak, egy-egy gondosan felújított súlyos fabútor felcsiszolt betonpadlón áll. (Helyben, a közelben lévő fiatal mesterek műhelyében készülnek ezek a bútorfelújítások.) A rejtve maradó, teljes falfelületű beépített szekrények, az álmennyezetből kilógó lámpatestek, a magasan bepolcozott gardrób a legegyszerűbb és legmegbízhatóbb választások. Biztos ízléssel keveredik itt a személyes narratívákat rejtő tárgykultúra a hasznosság racionalitásával.

Ház a dióligetben,  Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina
29/51
Ház a dióligetben, Üllő – terv: Konkrét Stúdió – fotó: Sirokai Levente és Ancza Krisztina

A ház számos lehetősége, fejlesztése majd a jövőben valósul meg, így a hátsó udvaron éppen fészert építettek, a majdani kandalló helye beépített. A kert rendberakását az óvodáskorú gyerekek már tanulják, a ház karbantartásához szükséges eszközök beszerzése fontosabb, mint egyes kényelmi tárgyak megvásárlása, a műszaki megoldások hosszú távon is alacsony működési költséget biztosítanak. A Ház a dióligetben minden szempontból arányos, okos, megnyugtató, pontosan formált környezet. A család működése és az előképek szempontjából kifejezetten hagyományt követő alapokon nyugszik, az építészekkel kialakított harmonikus párbeszéd során alakult sajátossá. Nem akart különlegesnek látszani, és mégis (vagy éppen ezért) igazán különleges lett.

Somogyi Krisztina

Vélemények (10)
gi
2020.09.05.
14:34

Raktárépületnek szép.

Bujdosó Győző
2020.09.02.
15:09

Jó szerintem, hogy ez a ház megépülhetett, minden elismerésem a helyi főépítésznek, hogy nem akadályozta ezt meg!; Egy épület megfejtendő, mert nem nyelvi, amit közölni akarnak az alkotói. (Ebben az ornamensek sem segítenek, csak legfeljebb félrevezetnének!) De Somogyi Krisztina kritikája igazán érthetően értelmezi is ezt a házat. Miért ne lehetne egy lakóépületen hullámlemez külső burkolat és tetőfedés? Molnár Farkas Mese utcai, Eternit-hullámlemezzel burkolt háza 1937-ben épült, ennél lényegesen merészebb formákkal. Őőő… 83 évvel ezelőtt!!! Egy archetipikus, nyeregtetős formával, és egy nagyon is természetes, matt sötétszürke színnel, ez az anyaghasználat itt, Üllőn azt sugallja, hogy az építőinek fontos volt valami helyi illeszkedés, igaz nem úgy, ahogyan azt a megszokások sugallják. És nagyon örülök, hogy vannak ma ilyen megbízók, akik merik elengedni a prekoncepcióikat, és rábízzák magukat egy építészre! Ünnep ez a típustervek és a településképi arculati kézikönyvek országában! És még valami: végre egy lakás, látványkonyha nélkül!

P. Imre
2020.09.02.
17:19

@Bujdosó Győző: Igazán nem nyújtani akarom a vitát, de Molnár Farkas Mese u. 8. alatti hajdani háza - amint az Ferkai András könyvéből kiderül - legyező alaprajzú, íves főhomlokzatú, e homlokzatán sávablakos épület volt, lapos tetővel. A világos színű, eternit hullámlemez borítás csakis ezen a homlokzaton volt jelen, méghozzá egy, a modernista házakon (tanúsíthatom, azóta is) megfigyelhető probléma megoldására, idézem a Ferkai-könyvet, a 424. oldalról: "Sándy Gyula már 1931-ben, a Napraforgó utcai telep avatásakor figyelmeztetett arra, hogy a hazai éghajlat nem kedvez a párkány nélküli, vakolt homlokzatoknak: az eső és a fagy hatására gyorsan tönkremennek." Visszatérve az Üllői házra, fel sem merült bennem, hogy nem kellett volna engedélyezni. Virágozzék száz virág, és tényleg sok örömet kívánok a tulajdonosoknak, annál is inkább, mert ők, maguk döntöttek emellett az épület mellett.

Bujdosó Győző
2020.09.02.
21:04

@P. Imre: Kedves Pákozdi Imre! Én az archív fotókon – mert Molnár Farkas Mese utcai házát már nem láthatjuk eredeti állapotában – három homlokzaton látok hullámpalát. Ha Sándy Gyulán múlt volna, aki – most megnéztem – 63 éves volt 1931-ben (amivel arra utalok csak, hogy egy teljesen más ízlésű generációba tartozott), csak pártázatos reneszánsz épületet lehetett volna építeni még a Napraforgó utcában is, sgraffitós mezőkkel és klinkertégla mustrázattal, mert az jó tartós, és az már egy bevett stílus volt. Van az építészetben sok ellentmondás, nem minden levezethető az épületszerkezettanból. Épp ez a gond, hogy ma vakoltnak látszó házakat épít a legtöbb ember, PUR-habbal összeragasztott, porózus téglából (nem írok márkanevet!), és aztán – a környezetvédelem nevében! – még ráküld egy réteg expandált polisztirolt is, színezett, kent külső „izével”, mert vakolatnak nem nevezném, az is egy vegyipari termék, csak azért, hogy előállítsunk egy hagyományos házformát. Aztán jönnek az "édi" barkács-áruházi, antikizáló polisztirolhab profilok. Belül pedig nekiesik horonymaróval a sokféle szakági kivitelező (még jó, ha van neki horonymarója) és szétvési a szerkezetinek szánt falazatot. Ha valami, akkor ez öli meg a magyar vidéket, és semmi kapcsolata nincs a meglévő, helyi építéssel! A cikkben szereplő épület viszont becsületesen megmutatja, hogy a homlokzati falazata többrétegű, szerelt külső burkolattal.

P. Imre
2020.09.02.
11:04

Kedves István és Mihály, ez a ház – szerintem - azért nem szép, mert egyáltalán nem a funkciójának megfelelő megjelenéssel bír. A „családi ház” műfaja ennél sokkal igényesebb, mind formája, mind anyaga, mind tágabb értelemben vett ornamentikája szerint. Ennek az épületnek viszont a tömegképzése hangsúlyozottan fantáziátlan, héjazata szándékoltan igénytelen, nyílászáróinak kiosztása szűkmarkú, azok kiképzése dísztelen. Itt az alkotók a raktárbarakk építészeti műfajának tartalmi és stílusjegyeit alkalmazták egy lakóépület tervezésekor, ami nehezen emészthető. Ez az épület adekvát, sőt, érdekes lenne, mint egy hullámlemez-gyártó raktára, esetleg elárusítóhelye. Így azonban lényegileg feszíti szét – illetve dehogy feszíti szét: megkérdőjelezi, degradálja - a családi házak megjelenésének színvonalát. Éspedig nem „felfelé”, azaz – hogy előző hozzászólásom bevezető hasonlatánál maradjak – nem frakkba öltözteti a családi és magánélet színterét, hanem lefokozóan, munkás overallba bújtatja azt.

Huszti István
2020.09.02.
18:44

@P. Imre: Szia Imre! Egy példával próbálom megvilágítani (tudva, hogy minden példa sántít). Orvostól halottam, hogy szerinte a tüdőszövet milyen szép. Egy laikus számára egy boncasztalon bizonyára nem az. Az orvos számára bizonyára azért szép, mert a formája egy organikus lenyomat, egy szerves működés eredménye, megjelenése. Valahogy így van ez az építészetben is, a forma szépsége egy folyamat megjelenése, egy eredmény. Az épület is szerves, organikus (ezt nem abban az értelemben mondom, amit ma nálunk organikus építészetnek mondanak, az hülyeség), minden formai elvárástól, ideológiától mentesnek kell lennie, önálló szervezet, a saját rendszerén belül kell értékelni. HI

balázs mihály
2020.09.01.
18:14

Ha az Öreg-országúton indulok el szülőfalumból, Ócsán keresztül Üllő a második falu. Ismerem ezt a tájat, tudom mit jelent a meleg nyári szél és a forró homok a talpunk alatt. Ez a ház olyan köpenyt visel a testén, ami ezek ellen véd. Lehet hogy hagyományos megközelítésben nem látjuk szépnek, első ránézésre inkább a telkek mélyén álló pajtákat idéző formája meghökkentő és elgondolkodtató. Éppen ez tetszik benne. Bátor építészeti vállalás, következetesen végiggondolt részletekkel. Talán előhírnökét látjuk valami újnak, ami még csak keresi helyét a gyorsan változó természeti és kulturális környezetben, de ami egyszerűsége okán máris magabiztosan áll a kert és a szántóföld határán.

dufla
2020.09.01.
12:07

Miért is kellene tartósan megszeretnünk egy ilyen családiházat? Talán, mert valakik ezt erőltetik ránk?! Jánosi János

Huszti István
2020.09.01.
13:23

@dufla: Nem kell szeretni, de nem is erőlteti senki. Korrekt építészeti gondolat (szemben az ideológiával alátámasztott formalizmussal), csak gratulálni tudok hozzá.

P. Imre
2020.09.01.
07:49

Lehet-e elegáns egy vállpántos, durva anyagból varrt munkaruha? Adekvát öltözék-e az ilyen overall otthon, vacsorához, vendégségben? Nem. Ennek a családi háznak sem válik előnyére a sallangmentes, hullámlemez héjazat, pláne sötét színben... A „beharapások” üde, természetes színe persze sokat segít. A ház belső világa vonzó, a kert szép, a kivitelezés igényes – reméljük, hogy ez a mindennapos formájú, rendhagyó öltözékű épület tartósan megszerethető.

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk